Tony skrzydełek, hektolitry piwa, reklamy warte miliony dolarów i imprezy do rana. W mieście zwycięzców feta, na ulicach kilkadziesiąt tysięcy osób. Burmistrz ogłasza, że w poniedziałek można przyjść do pracy trochę później – tak było zawsze przy Super Bowl i byłoby również tym razem, gdyby nie pandemia. Koronawirus zepsuł nawet największe święto Ameryki.
Gdy ponad pięć lat temu ogłoszono, że Super Bowl LV rozegrane zostanie w Tampie, władze miasta i lokalni przedsiębiorcy zacierali ręce. Choć sam mecz trwa tylko kilka godzin, to pragnący "poczuć atmosferę" kibice zjeżdżają się do miasta nawet tydzień przed pierwszym gwizdkiem. Na stadion wejdzie zaledwie kilkadziesiąt tysięcy osób, ale przyjeżdaża ich przecież dużo więcej. Jedzą, piją, śpią w hotelach – interes się kręci. W trakcie meczu każdy pub, bar czy restauracja organizuje wspólne oglądanie. Kto nie bawi się na mieście, zaprasza do domu sąsiadów, rodzinę i przyjaciół. Kupuje większy telewizor, żeby lepiej wypaść, z lokalnego sklepu zbiera ostatnie zapasy mięsa i alkoholu. Dzień-dwa później w serwisach informacyjnych mówią, że Super Bowl wygenerowało zyski na poziomie kilku miliardów dolarów. Wszyscy się cieszą, wspominają, czekają na więcej. "Już za 365 dni!".
Mamy jednak 2021 rok, na świecie szaleje pandemia, a zamiast raportów z efektownie przyozdobionych przedmieść, w amerykańskich telewizjach aż huczy od przestróg. – Nie chcecie w tym czasie widywać się z ludźmi, z którymi nie mieliście wcześniej kontaktu – przestrzega naczelny wirusolog kraju, Anthony S. Fauci. – Nie wiecie czy są zarażeni, czy mają przeciwciała... Jakkolwiek to trudne, spróbujcie, przynajmniej ten jeden raz, zachować spokój i spędzić ten czas grzecznie.
Mniej dyplomatyczny okazał się burmistrz Baltimore. Choć Ravens z gry o mistrzostwo odpadli kilka tygodni temu, w mieście – jak wszędzie w Ameryce – miłośników futbolu nie brakuje. "Nie bądź klaunem, zostań w domu" – zaapelował na Twitterze. Wymowny obrazek dotyka drażliwych kwestii higienicznych: m.in. jedzenia przekąsek ze wspólnej miski.
Don't be a clown. Stay at home for the Super Bowl! The decisions you make have an impact on our entire community as we navigate this #COVID19 pandemic. pic.twitter.com/BTxZuW34PZ
— Brandon M. Scott (@MayorBMScott) February 4, 2021
Mayor @QuintonLucasKC & I may disagree on who is winning the Lombardi Trophy��, but we're on the same team when it comes to COVID-19 safety.
— Jane Castor (@JaneCastor) February 3, 2021
We're committed to ensuring #SBLV is a fun, safe experience for our cities and football fans everywhere. Mask up & #GoBucs!��☠️���� pic.twitter.com/e3bGwy7ite
Choć na Raymond James Stadium jest 65 tysięcy miejsc, na trybunach zasiądzie nieco ponad 22 tysiące kibiców. Większość z nich kupiła bilety. Część – ok. 7,5 tysiąca – to zaszczepieni pracownicy medyczni, dla których udział w meczu ma być podziękowaniem za ciężką pracę w trakcie pandemii.
Usiądą w grupkach: po dwie, cztery, maksymalnie sześć osób. Za nieprzestrzeganie ustaleń grożą surowe kary, w tym oczywiście wyrzucenie ze stadionu.
Normalnie nie będzie też w telewizji. Z reklam w przerwie meczu (wartych w tym roku ok. 5,5 miliona dolarów za 30 sekund) zrezygnowała część "stałych bywalców": Kia, Budweiser czy Coca-Cola. Oficjalnie: pieniądze na przygotowanie spotu i kilka bloków reklamowych chcą przeznaczyć m.in. na walkę z koronawirusem. Nieoficjalnie: pandemia nie służy świetnej zabawie, a specjaliści od PR martwią się, że "łatwo przekroczyć cienką granicę" między spotem dobrym a niesmacznym. Nie pomaga też fakt, że brak zysków z barów, restauracji czy stacji benzynowych dość mocno podkopał budżety kilku wielkich firm. Jak informuje agencja Associated Press, zyski Coca-Coli spadły w zeszłym roku aż o 14 proc.
Są też jednak dobre wiadomości: sam mecz, w którym Tom Brady i jego Tampa Bay Buccaneers zmierzą się z Kansas City Chiefs, zapowiada się najlepiej od lat. Transmisja w niedzielę od godziny 23:35 w TVP Sport oraz w TVPSPORT.PL i aplikacji mobilnej.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (991 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.